Контроль та оцінювання

Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи
Додаток
до наказу МОН України
від 19.08.2016 №1009
ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ
(мови навчання: українська і мови національних меншин)
2-4 класи
Поточна перевірка і поточне оцінювання

Об’єктами поточної перевірки навчальних досягнень учнів з літературного читання є складники читацької компетентності:
• навички читання (правильність, спосіб, виразність, темп, розуміння прочитаного) вголос і мовчки;
• досвід читацької діяльності учнів (обізнаність з колом дитячого читання, практичне засвоєння літературознавчих понять, уміння працювати з літературним твором, дитячою книжкою, довідковою літературою);
• уміння читати напам’ять віршовані твори, твори малих жанрів (2-4 кл.), прозові твори (3-4 кл.);
• складники комунікативної компетентності:
• досвід мовленнєвої діяльності: аудіативні уміння; уміння переказувати зміст прочитаного твору, уміння складати усне висловлюванняза змістом прочитаного, прослуханого (2-4 класи).
Поточна перевірка навички читання здійснюється в усній формі з урахуванням усіх показників (правильність, спосіб, розуміння,виразність, темп). Окремо темп читання із застосуванням кількісних показників учителем не перевіряється.

Подані показники є орієнтиром для розвитку темпу читання, а не перевірки та оцінювання. Вони можуть бути використані дляорганізації само- та ваємоперевірки учнями темпу читання, а також одержання вчителем фактичного матеріалу для вибудовування стратегіїорганізації роботи учнів на уроках.
Кількісні показники темпу читання вголос
(для розвитку темпу читання)
Клас
І семестр
ІІ семестр
2
35-45 сл/хв
50-60 сл/хв
3
65-70 сл/хв
75-80 сл/хв
4
80-85 сл/хв
90-95 сл/хв

Такий показник розвитку навички читання як виразність перевіряють на знайомому тексті, але окремо від інших показників неоцінюється.
Поточна перевірка навички читання вголос здійснюється в усній формі індивідуально у комплексі з усіма показниками: правильність,спосіб, виразність, темп, розуміння прочитаного. Для читання учневі пропонують незнайомий художній, науково-художній текст, який укожному класі відрізняється складністю змісту, мовою твору, побудовою речень, обсягом       (у 2 класі – 120-150 слів; у 3 класі – 180-210 слів, у4 класі – 240-270 слів). Після читання вголос учню пропонується усно або письмово виконати завдання на розуміння прочитаного.
Перевірка навички читання вголос, у тому числі розуміння прочитаного, може здійснюватись після першого і наступних перечитуваньтвору. Якщо перевірка здійснюється після першого перечитування, то виразність не враховується, а запитання мають стосуватись фактичногозмісту твору: хто?, що?, які?, де?, коли?, як?; які і як відбувалися події?; хто персонажі?, що вони робили?, до якого жанру належитьтвір?. Якщо перевірка здійснюється після наступних перечитувань, то виразність враховується, а завдання мають стосуватись визначеннятеми, основної думки; відтворення послідовності подій, встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків, рис характеру персонажів,мотивів їхніх вчинків.

Орієнтовні вимоги до оцінювання сформованості навички читання вголос

Рівень навчальнихдосягнень
учня/учениці

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня/учениці
Початковий


1
Учень/учениця читає відривними складами, припускаючись численних помилок узакінченнях, наголошуванні слів, на пропуск, перестановку літер і складів, помилокмовного характеру. Повторно перечитує окремі слова, закінчення слів, робить великіпаузи між словами, реченнями. Виявляє нерозуміння тексту як у цілому, так і змістуокремих речень
2
Учень/учениця читає переважно складами, з тривалими паузами, припускаючисьчисленних помилок у закінченнях, наголошуванні слів, на пропуск, перестановку літер іскладів, помилок мовного характеру. Виявляє нерозуміння тексту в цілому але розумієзміст окремих речень
3
Учень/учениця значну кількість слів читає складами, не дотримуючись пауз міжреченнями і смисловими групами слів. Припускається багатьох помилок на перестановку,заміну складів, звуків, слів, у наголошуванні слів. Виявляє нерозуміння тексту в цілому алечастково розуміє зміст окремих фактів
Середній
4
Учень/учениця читає словами і складами. Читання монотонне. Часто припускаєтьсяпомилок у вимові, наголошуванні слів. Виявляє нерозуміння тексту в цілому, але розумієокремі факти
5
Учень/учениця читає переважно словами. Припускається помилок на заміну,перестановку складів, у наголошуванні слів, порушує правила вимови. Виявляє неповнерозуміння фактичного змісту тексту
6
Учень/учениця читає переважно плавно, цілими словами, припускаючись мовленнєвихпомилок, а також у наголошуванні слів. Недостатньо повно розуміє фактичний змісттексту. Припускається помилок, пов’язаних із розумінням основної думки твору,встановленні смислових зв’язків
Достатній

7
Учень/учениця читає плавно, цілими словами без зайвих пауз. Припускається кількохорфоепічних, мовленнєвих помилок. Виявляє достатнє розуміння фактичного змістутексту. Припускається помилок, пов’язаних із розумінням основної думки твору
8
Учень/учениця читає плавно словами, правильно. Припускається окремих помилок унаголошуванні слів. Усвідомлює фактичний зміст тексту, але не повно розуміє йогоосновний смисл. Припускається помилок щодо розуміння підтексту, встановленнясмислових, причиново-наслідкових зв’язків
9
Учень/учениця читає плавно словами і групами слів, правильно. Припускається окремихорфоепічних помилок. Усвідомлює фактичний зміст та основний смисл тексту.Припускається помилок щодо розуміння підтексту, встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків
Високий
10
Учень/учениця читає правильно, плавно словами і групами слів. Мають місце поодинокіорфоепічні помилки. У повному обсязі усвідомлює фактичний зміст та основний смислтекстів. Іноді припускається помилок щодо розуміння підтексту, встановлення смислових,причиново-наслідкових зв’язків
11
Учень/учениця читає правильно, плавно словами і групами слів, із дотриманням нормлітературної вимови. У повному обсязі, поглиблено усвідомлює фактичний зміст таосновний смисл тексту. Іноді припускається неточностей щодо розуміння підтексту,встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків
12
Учень/учениця читає правильно, плавно, словами і групами слів із дотриманням нормлітературної вимови. У повному обсязі, поглиблено розуміє фактичний зміст та основнийсмисл текстів, встановлює смислові, причиново-наслідкові зв’язки

Поточна перевірка навички читання мовчки у 2 класах здійснюється в усній формі і має діагностичний характер, у 3-4 класах – вписьмовій формі фронтально за показниками: спосіб, темп, розуміння прочитаного. Учні мають прочитати текст мовчки і письмово виконатизавдання. Для цього вчитель пропонує їм узяти в руки олівці. Після слова вчителя «Старт», учні розпочинають читання тексту. Через трихвилини вчитель говорить «Фініш» і учні ставлять олівцем крапку над словом, на якому зупинились. Далі учні дочитують текст і виконуютьзапропоновані завдання.
Обсяг текстів у 2 класі – 170-230 слів; у 3 класі – 250-310 слів, у 4 класі – 330-390 слів.

Вимоги до формування змісту та оцінювання тестової роботи з перевірки навички читання мовчки в 3-4 класах
з/п
Види завдань
Кількістьзавдань
Кількість балів закожне правильновиконане завдання
Максимальна кількістьбалів
1.
Читання мовчки: спосіб і темп.
Спосіб читання мовчки оцінюється 1 балом за наявністю/відсутністю артикуляції під час читання.
Темп читання максимально оцінюється 3 балами.Вчитель враховує обсяг тексту, який учень встигпрочитати за три хвилини: повністю (3 бали), не менше2/3 (2 бали), не менше половини (1 бал), менше половини(жодного бала).
1
4
4 бали
2.
Розуміння прочитаного
2.1
Завдання закритого типу, які передбачають вибір одногоіз запропонованих трьох варіантів відповідей
4
1 бали
4 балів
2.2
Завдання відкритого типу, що виконуються без опори назапропоновані варіанти відповідей (на встановленнявідповідності; на встановлення правильноїпослідовності; з короткою відповіддю: самостійнеутворення форм слова, добір слів за певною ознакоютощо; з розгорнутою відповіддю творчого характеру:побудова речень, продовження тексту, висловленнявласної думки тощо)
2
2 бали
4 бали
Разом
7
-
12 балів

Зміст завдань такий самий, як і для перевірки розуміння учнями прочитаного вголос. Максимальна кількість балів за розумінняпрочитаного мовчки становить 8 балів. Перевірка розуміння прочитаного мовчки тексту повторного його перечитування не передбачає.
Поточну перевірку досвіду читацької діяльності учнів (за усіма показниками: обізнаність з колом дитячого читання, практичнезасвоєння літературознавчих понять, уміння працювати з літературним твором, дитячою книжкою, довідковою літературою) здійснюють укомплексі з поточною перевіркою уміння складати висловлювання за змістом прочитаного, прослуханого в усній та письмовій формах.
Для цієї перевірки добирають завдання згідно з державними вимогами до навчальних досягнень учнів у чинній навчальній програмі злітературного читання.
Оцінювання результатів усної перевірки досвіду читацької діяльності учнів та уміння складати висловлювання за змістом прочитаного,прослуханого здійснюють за поданими вимогами.

Орієнтовні вимоги до оцінювання досвіду читацької діяльності
та уміння складати висловлювання за змістом прочитаного,
прослуханого під час усної перевірки
Рівень
навчаль-них
досягнень учня/учениці

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня/учениці
Початковий


1
Учень/учениця усвідомлює окремі фрагменти змісту твору, частково виконує завдання зазмістом тексту лише зі значною допомогою вчителя. Припускається численних мовних,мовленнєвих, орфоепічних помилок
2
Учень/учениця зосереджує свою увагу на окремих епізодах, зазвичай емоційно забарвлених;частково розуміє значення окремих слів, словосполучень, речень у тексті; виконує окремізавдання за змістом твору лише зі значною допомогою вчителя. Припускається численнихмовних і мовленнєвих помилок
3
Учень/учениця зосереджує свою увагу лише на подіях; не завжди розуміє, як вони пов’язаніміж собою; виконує завдання за змістом твору лише зі значною допомогою вчителя;спроможний(а) розрізнити твори за їх жанровими ознаками (казка, вірш, оповідання),назвати окремі структурні елементи дитячої книжки (обкладинка, сторінка, назва книжки)лише після кількаразового пояснення вчителя. Мовлення характеризується наявністюбагатьох орфоепічних і мовленнєвих помилок
Середній
4
Учень/учениця виконує завдання за змістом твору, називає окремих персонажів, дає відповідьна запитання за змістом тексту лише з допомогою вчителя; утруднюється практичнорозрізнити жанрові ознаки вивчених творів. Припускається багатьох мовних і мовленнєвихпомилок
5
Учень/учениця виконує завдання за змістом твору, усвідомлює його фактичний зміст здопомогою вчителя; може точно, як у тексті, назвати окремих персонажів. У розрізненніосновних жанрів вивчених творів потребує допомоги вчителя. Утруднюється правильноназвати призначення окремих структурних елементів дитячої книжки. Висловлює (безаргументації) найпростіші оцінювальні судження щодо поведінки, вчинків персонажів(«хороший», «поганий»). Припускається мовних і мовленнєвих помилок
6
Учень/учениця самостійно виконує завдання за змістом твору, усвідомлює його фактичнийзміст з незначною допомогою вчителя. Висловлює (без аргументації) власне ставлення доподій, вчинків персонажів, користуючись елементарною оцінювальною лексикою. Виявляєнестійкі уміння у практичному розрізненні основних жанрів вивчених творів. Правильноназиває та усвідомлює призначення окремих структурних елементів дитячої книжки. Неповною мірою володіє способами пошуку навчально-пізнавальної інформації у виданняхдовідкового характеру. Наводить кілька прикладів літературних творів, що вивчались, окреміз них – за авторською приналежністю. З допомогою вчителя усвідомлює в тексті роль окремихяскравих, образних висловів.
Виконує завдання на словесне малювання, придумування творів за аналогією з прочитаним,вміє читати за ролями.
Почасти припускається мовних і мовленнєвих помилок
Достатній

7
Учень/учениця переважно самостійно виконує завдання за текстом: усвідомлює фактичнийзміст, визначає і називає персонажів твору; знаходить у тексті відповіді на запитання щодовідтворення фактичного змісту твору; визначає тему, складає план твору з допомогоювчителя. Знаходить у тексті засоби художньої виразності, хоч і неповно розуміє їх функції утворі. Розрізняє твори за жанровими ознаками з незначною допомогою вчителя. Правильнонаводить не менше 1 прикладу вивчених програмових творів, в окремих випадкахнеправильно називає їх авторів. З незначною допомогою вчителя виявляє умінняорієнтуватися у дитячій книжці з опорою на її структурні елементи, іноді припускаєтьсянеточностей під час пояснення їх призначення. Виявляє нестійкі уміння здійснювати пошукнавчально-пізнавальної інформації у довідкових виданнях. Припускається окремих мовних тамовленнєвих помилок
8
Учень/учениця загалом самостійно виконуючи завдання за текстом: висловлює власнеставлення до подій, вчинків персонажів, користуючись елементарною оцінювальноюлексикою, спираючись на текстовий матеріал; знаходить у тексті відповіді на запитання щодовідтворення фактичного змісту твору; визначає тему твору з незначною допомогою вчителя; вцілому самостійно складає план твору. Переважно самостійно практично розрізняє твори зажанровими ознаками; правильно наводить не менше 2 прикладів вивчених програмовихтворів, в окремих випадках неправильно називає їх авторів; виявляє уміння орієнтуватися   удитячій книжці з опорою на її структурні елементи, іноді припускається неточностей під часпояснення їх призначення, не завжди застосовує набуті знання у практичній діяльності.Потребує удосконалення уміння знаходити навчально-пізнавальну інформацію у виданняхдовідкового характеру. Є поодинокі мовленнєві помилки
9
Учень/учениця самостійно виконує завдання за текстом: висловлює власне ставлення доподій, вчинків персонажів, припускаючись неточностей у формулюванні найпростішихоцінювальних суджень; спираючись на текстовий матеріал, знаходить у тексті відповіді назапитання щодо відтворення фактичного змісту твору; визначає тему твору, складає план. Незавжди може пояснити роль окремих авторських засобів художньої виразності
Практично розрізняє твори за жанровими ознаками (з незначною допомогою вчителя).Самостійно перераховує основні жанрові ознаки творів (іноді припускається помилок). Вмієзнаходити у текстах порівняння, читати за ролями, складати за допомогою вчителя власніміні-твори (загадки, лічилки, казки тощо).
Правильно наводить не менше 3 прикладів вивчених програмових творів, припускаєтьсяпомилок у визначенні їх авторів. З незначною допомогою вчителя орієнтується у дитячійкнижці з опорою на її структурні елементи, іноді припускається неточностей під часпояснення їх призначення. Володіє операційною стороною діяльності з пошуку потрібноїкнижки, навчально-пізнавальної інформації у довідкових виданнях
Високий
10
Учень/учениця правильно виконує завдання за текстом: висловлює оцінювальні судженнящодо поведінки, вчинків героїв, використовуючи авторські засоби художньої виразності.Розуміє їх функції у творі. Формулює запитання до окремих абзаців тексту; самостійновизначає тему твору; пояснює зв’язок заголовка із змістом твору; визначає у тексті структурніелементи (зачин, основну частину, кінцівку); складає план твору. Практично розрізняє казку,вірш, оповідання та правильно наводить не менше 1 прикладу кожного жанру. Орієнтується усвіті дитячих книжок, правильно називає 3 вивчених програмових твори та в окремихвипадках неправильно називає їх авторів. Свідомо користується структурними елементамидитячої книжки у навчальній діяльності (правильно визначає орієнтовний зміст книжки зопорою на заголовок та ілюстрації; знаходить необхідний твір у змісті та визначає сторінку,на якій він знаходиться). Самостійно здійснює пошук навчально-пізнавальної інформації удовідкових виданнях
11
Учень/учениця правильно виконує завдання за текстом; висловлює оцінювальні судженнящодо поведінки і вчинків героїв з використанням відповідної оцінної лексики, аргументуєсвої відповіді з посиланням на текст. Висловлює та аргументує своє ставлення не лише доподій, а й до змісту твору загалом, вдало використовуючи авторські засоби художньоївиразності. Самостійно визначає тему і основну думку твору. В окремих випадках не точнорозуміє підтекст (4 кл.).
Орієнтується у світі дитячих книжок, розрізняє та порівнює їх за жанрово-родовимиознаками, тематичним спрямуванням, авторською приналежністю. Правильно наводить неменше 2 прикладів кожного жанру. Правильно називає 3 вивчених програмових творів та їхавторів. Свідомо користується структурними елементами дитячої книжки у навчальнійдіяльності (правильно визначає орієнтовний зміст книжки з опорою на заголовок таілюстрації; знаходить необхідний твір у змісті та визначає сторінку, на якій він знаходиться).Самостійно володіє операційною стороною пошуку навчально-пізнавальної інформації увиданнях довідкового характеру; застосовує знання, уміння й навички під час вивчення іншихшкільних предметів
12
Учень/учениця швидко і правильно виконує завдання за текстом. Висловлює власнеставлення до змісту твору, добираючи відповідні аргументи щодо певної позиції. Самостійноорієнтується в колі дитячого читання: розрізняє, порівнює, наводить приклади книжок зажанровим, тематичним спрямуванням, авторською приналежністю, правильно наводитьбільше 2 прикладів, визначає найпростіші їх жанрові ознаки. Правильно називає більше 3вивчених програмових творів та їх авторів.
Знаходить в текстах порівняння, придумує порівняння; складає міні-твори: казки, лічилки,загадки, римовані рядки; придумує продовження прочитаних творів.
Свідомо користується структурними елементами дитячої книжки у навчальній діяльності(правильно визначає орієнтовний зміст книжки з опорою на заголовок та ілюстрації;знаходить необхідний твір у змісті та визначає сторінку, на якій він знаходиться).Орієнтується в структурі і змісті різних типів дитячих видань; самостійно користуєтьсярізними видами бібліотечно-бібліографічної допомоги під час вибору книжок; виявляєуміння правильно формулювати свої читацькі запити; застосовує набуті знання та вміння упрактичній діяльності

Письмова перевірка досвіду читацької діяльності у 2 класі передбачає первинне ознайомлення учнів із текстом під час читання йоговголос учителем. При цьому другокласники мають стежити за читанням по тексту. Учні 3-4 класів читають текст самостійно мовчки абопошепки. Після первинного ознайомлення з текстом, під час його опрацювання учні виконують письмові завдання на перевіркусформованості вмінь визначати основну думку твору, його тему, розрізняти жанри, встановлювати послідовність подій у творі,характеризувати вчинки дійових осіб, пояснювати зображувальні можливості художнього слова тощо. У 2 класі письмова частина роботипередбачає 3 завдання з перевірки уміння працювати з літературним твором і 1 творчого завдання. У 3-4 класах – 1 завдання з такогопоказника досвіду читацької діяльності, як обізнаність з колом дитячого читання; по 2 завдання з таких показників, які практичне засвоєннялітературознавчих понять і уміння працювати з літературним твором, дитячою книжкою, довідковою літературою та 1 творчого завдання.
Водночас частина цієї перевірки у 3-4 класах, що виконується письмово,  може проводитись у тестовій формі. Тестова робота складаєтьсяз завдань двох типів, вимоги до формування яких, їх кількості та оцінювання відповідно до кожного із зазначених показників досвідучитацької діяльності під час письмової перевірки подано у таблиці. Письмова робота укладається з 8 завдань таким чином, щоб загальнакількість балів дорівнювала 12, а зміст завдань охоплював усі, зазначені у таблиці, показники досвіду читацької діяльності.

Вимоги до завдань для поточної письмової перевірки
досвіду читацької діяльності в 3-4 класах
Показники
досвіду читацькоїдіяльності учнів
Обізнаність з колом дитячогочитання
Практичне засвоєннялітературознавчих понять
Уміння працювати з літературним твором,дитячою книжкою, довідковою літературою
Тип, кількість
завдань та кількістьбалів за виконаннякожного
2 завдання закритого типу якіпередбачають вибір одного іззапропонованих трьох варіантіввідповідей по 1 балу за кожне
або 1 завдання відкритого типу навстановлення відповідності, щооцінюється 2 балами
2 завдання закритого типу якіпередбачають вибір одного іззапропонованих трьох варіантіввідповідей по 1 балу за кожне
або 1 завдання відкритого типу навстановлення відповідності, щооцінюється 2 балами
1 завдання закритого типу, що оцінюється 1балом;
1 завдання відкритого типу навстановлення правильної послідовності, щооцінюється 2 балами;
1 завдання відкритого типу з короткоювідповіддю, що оцінюється 2 балами;
1 завдання з розгорнутою відповіддю(творче), що оцінюється 2 балами

Об’єктом поточної перевірки є уміння читати напам’ять віршовані і прозові твори. Перевірку здійснюють усно, індивідуальнопротягом наступних 2-3 уроків після опрацювання твору, що вивчається напам’ять. Окремі уроки на перевірку уміння читати напам’ять невідводять.

Орієнтовний розподіл поточної перевірки уміння читати напам’ять
Вид поточної перевірки
2 клас
3 клас
4 клас
І
сем.
ІІ
сем.
І
сем.
ІІ
сем.
І
сем.
ІІ
сем.
Читання напам’ять віршованихтекстів
2
2
3
2
3
3
Читання напам’ять
прозових текстів
-
-
-
1 уривок зказки
(30-35 слів)
1уривок з казки
(35-40 слів)
1 уривок зоповідання (35-40 слів)

Якість читання творів напам’ять визначають за такими вимогами:
правильність, повнота відтворення фактичного змісту твору;
виразність читання (чіткість дикції, інтонаційна правильність, уміння виявити своє ставлення до того, що читається; доречністьвикористання мовленнєвих та позамовних (міміка, жести) засобів виразності;
дотримання орфоепічних норм (літературна вимова голосних і приголосних звуків у різних позиціях, сполучень звуків у мовленнєвомупотоці, а також наголошування слів). У дітей з органічними порушеннями вимови цей критерій не враховується.
Поточна перевірка досвіду мовленнєвої діяльності здійснюється окремо за кожним показником: аудіативні уміння (усно і письмово);уміння переказувати зміст прочитаного твору (усно), уміння складати висловлювання за змістом прочитаного, прослуханого (усно).
Для поточної перевірки аудіативних умінь – слухати й розуміти усне мовлення учням пропонується прослухати незнайомий текст,орієнтовний обсяг якого у 2 класі – 140-160 слів, у 3 класі – 210-230 слів, у 4 класі – 280-300 слів. Після прослуховування тексту учні усно абописьмово виконують завдання на розуміння фактичного змісту сприйнятого на слух тексту (хто?, що?, які?, де?, коли?, як?), відтворенняпослідовності подій; встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків, визначення теми твору. Для учнів 2 класу завдання маютьстосуватись тільки фактичного змісту твору. Оцінювання аудіативних умінь в усній формі здійснюється за тими ж вимогами, що і оцінюваннясформованості навички розуміння прочитаного.
Для письмової перевірки аудіативних умінь добирають 8 тестових завдань, з яких 4 завдання закритого типу з вибором однієїправильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів по 1 балу за кожне і 4 завдання відкритого типу по 2 бали за кожне. Зміст завданьтакі самі, як і для усної перевірки аудіативних умінь.
Поточна перевірка уміння переказувати зміст прочитаного твору відбувається в усній формі і оцінюється за поданими вимогами.

Вимоги до оцінювання вміння переказувати зміст прочитаного твору

Рівень
навчальних
досягнень учня/учениці

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня/учениці
Початковий




1
Учень/учениця переказує фактичний зміст твору з опорою на поданий план окремими, непов’язаними між собою реченнями. Припускається численних мовних, мовленнєвих,орфоепічних помилок. Невдало вживає у переказі велику кількість слів, словосполучень


2
Учень/учениця відтворює на основі поданого плану окремі, не пов’язані між собою фрагментизмісту твору. Припускається численних мовних і мовленнєвих помилок


3
Учень/учениця переказує на основі поданого плану менше половини змісту тексту. Його переказхарактеризується непослідовністю, пропуском фрагментів, важливих для цілісного розуміннязмісту, наявністю багатьох орфоепічних і мовленнєвих помилок
Середній


4
Учень/учениця недостатньо зв’язно відтворює з опорою на поданий план більшу частинуфактичного змісту тексту. Порушує послідовність викладу, припускаючись мовних імовленнєвих помилок

5
Учень/учениця зв'язно, але недостатньо повно, відтворює фактичний зміст твору з опорою наподаний план. Почасти порушує послідовність викладу. Припускається мовних і мовленнєвихпомилок



6
Учень/учениця переказує з опорою на план зміст твору зв’язно, загалом повно, послідовно, хочне завжди розрізняє основну й другорядну інформацію. Виявляє нестійкі уміння виділятисмислові частини тексту. Почасти припускається мовних і мовленнєвих помилок
Достатній



7
Учень/учениця відтворює зміст твору (з урахуванням виду переказу) зв’язно, достатньо повно,послідовно, з елементами аргументації поведінки, вчинків персонажів. Припускається окремихмовних та мовленнєвих помилок


8
Учень/учениця загалом самостійно, зв'язно, логічно, послідовно переказує (з урахуванням видупереказу) зміст твору. Використовує у мовленні авторські засоби художньої виразності, почастиневдало замінюючи їх власними. Є поодинокі мовленнєві помилки



9
Учень/учениця самостійно, зв’язно, послідовно, повно переказує          (з урахуванням видупереказу) зміст твору. Загалом вдало використовує у мовленні авторські засоби художньоївиразності. Припускається поодиноких мовленнєвих помилок
Високий

10
Учень/учениця самостійно, зв’язно, логічно, повно переказує               (з урахуванням видупереказу) зміст твору, акцентуючи увагу на головному.

11
Учень/учениця самостійно, зв'язно, логічно, повно переказує                 (з урахуванням видупереказу) зміст твору, виділяючи головне. Під час переказу замінює діалоги розповіддю.

12
Учень/учениця самостійно будує розповідь, виділяючи головне та узагальнюючи змістпрочитаного. Використовує під час переказу засоби художньої виразності.

Підсумкова перевірка і підсумкове оцінювання
Об’єктами підсумкової (тематичної )перевірки є:
·  навичка читання вголос (правильність, спосіб, виразність, темп,розуміння прочитаного);
·  навичка читання мовчки (спосіб, темп, розуміння прочитаного);
·  досвід мовленнєвої діяльності: аудіативні уміння;
·  досвід мовленнєвої діяльності: уміння переказувати зміст прочитаного твору;
·  досвід читацької діяльності учнів: уміння працювати з літературним твором.
З метою уніфікації вимог до тематичних перевірок з навчальних предметів «Українська мова» і «Літературне читання» тематична перевірка з предмета «Літературне читання» здійснюється не за результатами опрацювання творів певного розділу/розділів кола читання (поданих у підручнику), а за визначеними об’єктами. Відповідно у кожному класі протягом навчального року проводять по 8 тематичних контрольних робіт, як у письмовій формі на окремому уроці, так і в усній – із виділенням 10-15 хвилин на кожному з певної кількості послідовних уроків. З огляду на це перелік літературних творів, які планується опрацювати протягом навчального року, рівномірно розподіляється на 8 блоків, у кінці вивчення кожного з яких і проводять контрольну роботу.

Зведений перелік робіт для підсумкових перевірок, які проводяться
в 2-4 класах з літературного читання
Вид перевірки
2 клас
3 клас
4 клас
І
сем.
ІІ
сем.
І
сем.
ІІ
сем.
І
сем.
ІІ
сем.
Навичка читання вголос (усно). Контрольні роботи№ 4 і № 8
1
1
1
1
1
1
Навичка читання мовчки (письмово). Контрольніроботи № 2 і № 6
-
-
1
1
1
1
Аудіювання (письмово). Контрольні роботи у 3-4класах № 1 і № 5; у 2 класі    № 1, № 2, № 5, № 6
2
2
1
1
1
1
Усний переказ прочитаного твору (усно).Контрольна робота № 3
1
-
1
-
1
-
Робота з літературним твором(письмово). Контрольна робота № 7
1
-
1
-
1
Підсумкова контрольна робота/ Державнапідсумкова атестація
1
Загальна кількість перевірок за семестр
4
4
4
4
4
5

Тематичні контрольні роботи можуть проводити окремо за кожним із поданих у таблиці видів перевірок: сформованості навичкичитання вголос; сформованості навички читання мовчки; сформованості навички аудіювання; уміння усно переказувати літературний твір;сформованості уміння працювати з літературним твором. Водночас контрольні роботи можуть бути комбіновані: 1) з перевіркисформованості навички читання мовчки та завдань до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати з текстом,творчого на побудову висловлювання власної думки за змістом прочитаного; 2) з перевірки навички читання мовчки із тестовими завданнямидля перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати з текстом, творчого завдання на побудову висловлювання власної думки зазмістом прочитаного.
Комбіновані роботи проводять тільки в 3-4 класах. Загальна кількість перевірок за семестр від вибору кількості комбінованих робіт незмінюється. При цьому протягом навчального року комбінованих робіт має бути не більше 3.
Контрольні роботи з перевірки навичок читання вголос, читання мовчки, аудіювання, усного переказу літературного твору іроботи з літературним твором як окремі роботи здійснюється за тими ж вимогами, що і поточна перевірка цих навичок.
  
Вимоги до формування змісту та оцінювання
комбінованої роботи в 3-4 класах
(з перевірки сформованості навички читання мовчки та завдань до тексту для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати зтекстом, творчого на побудову висловлювання власної думки за змістом прочитаного)
з/п
Види завдань
Кількістьзавдань
Кількість балів закожне правильновиконане завдання
Максимальна кількістьбалів
1.
Текст (незнайомий учням) для самостійного читання зобсягом: у 3 класі – 250-310 слів; у 4 класі – 330-390 слів.Кількість слів, які потребують пояснення – не більше 2.Речення у тексті не мають містити більше 12 слів. Стильтексту – художній
1
4 бали*
4 балів
2.
Завдання до тексту для перевірки розуміння його змістуі вміння працювати з текстом
6
1 бал
6 балів
3.
Творче завдання: письмове висловлення власної думкидо змісту прочитаного тексту: в 3 класі – 2-3 речення, в 4класі – 4-5 речень****
1
2 бали***
2 бали
Разом
8
-
12 балів

Вимоги до формування змісту та оцінювання
комбінованої роботи в 3-4 класах
(з перевірки навички читання мовчки із тестовими завданнями для перевірки розуміння змісту прочитаного, уміння працювати з текстом,творчого завдання на побудову висловлювання власної думки за змістом прочитаного)
з/п
Види завдань
Кількістьзавдань
Кількість балів закожне правильновиконане завдання
Максимальна кількістьбалів
1.
Текст (незнайомий учням) для самостійного читання зобсягом: у 3 класі – 250-310 слів; у 4 класі – 330-390 слів.Кількість слів, які потребують пояснення – не більше 2.Речення у тексті не мають містити більше 12 слів. Стильтексту – художній
1
по 4 бали*
4 бали
2.
Завдання до тексту закритого типу з вибором однієїправильної відповіді серед трьох пропонованихваріантів
2
1 бал
2 бали
3.
Завдання до тексту відкритого типу з короткоювідповіддю
1
2 бали**
2 бали
4.
Завдання до тексту відкритого типу на встановленняпослідовності або відповідності між 6 компонентами
1
2 бали**
2 бали
5.
Творче завдання до тексту: письмове висловленнявласної думки до змісту прочитаного тексту: в 3 класі 2-3– речення, в 4 класі – 4-5 речень****
1
2 бали***
2 бали
Разом
6
-
12 балів
* оцінювання навички читання мовчки здійснюється за тими ж вимогами, що і під час поточної перевірки;
** якщо завдання виконано частково, неточно – 1 балом;
***якщо у творчому завдання учень логічно, правильно висловлює думку, обґрунтовує її, дає свою оцінку вчинкам героїв, описанимподіям, завдання оцінюється          2 балами;
**** бали за письмову частину роботи з читання виставляють без урахування помилок за грамотність.

Для підсумкової перевірки можуть готуватись контрольні роботи з іншими підходами до структурування і комбінування завдань, але зобов’язковим дотриманням вимог до навчальних досягнень учнів, зазначених у чинній програмі з навчального предмета.

Директор департаменту                                                        Ю. Г. Кононенко

Немає коментарів:

Дописати коментар